Як продається кава на АЗС в Україні та Польщі: досвід AMIC

2023-08-14

AMIC Energy є крупним гравцем на двох ринках – в Україні та Польщі, – і компанія прокоментувала свої продажі кави в цих країнах.

Стаття підготовлена командою НафтоРинок. Читайте повну статтю за посиланням.

Український ринок кави протягом останніх 20 років розвивався дуже динамічно, і наразі клієнти уже мають певні очікування щодо якості кави на АЗС. «Загалом в Україні кавова культура на дуже високому рівні, клієнт має можливість вибирати серед великої кількості різних точок продажу кави, відповідно вимоги до якості напоїв теж дуже високі», - очікування клієнтів є для компанії основним маркером при розвитку пропозиції кави.

Епоха розчинної кави залишилась у 1990-х. Зараз клієнт в Україні очікує, що напої готуються як мінімум із зернової кави та справжнього молока. Однак дедалі важливішим стає сорт зерна, рівень кавомашини, асортимент напоїв тощо, зазначають в «АМІК Україна». В компанії розповіли, що дуже ретельно підбирали кавове зерно для своєї мережі, проводили дегустації різних сортів кави з різними налаштуваннями кавомашин та збирали відгуки. «Змінювали налаштування та зерно відповідно до відгуків, коригували рецептури. Було проведено п’ять етапів дегустацій перед тим, як зерно з'явилося на АЗК», – сказали в «АМІК Україна».

В компанії повідомили, що в Україні давно працюють лише зі 100% арабікою і введення робусти не розглядають. «Протягом останніх кількох років ми працюємо з преміальним брендом кави, – кажуть в «АМІК Україна». – Бренд, з якого готується кава у нас, – це кава середнього обсмажування (помірна італійська), у профілі якої відчуваються нотки ірису, чорного шоколаду та горіхів макадамії. Ця кава підходить для приготування чорних і молочних кавових напоїв»

Підібрати правильне зерно – це мистецтво, адже уподобання українців відрізняються залежно від регіону. «Наприклад, в одному регіоні віддають перевагу більш гіркій каві, в іншому – люблять більш нейтральний смак з менш вираженою гіркуватістю, але з кислинкою», – зазначили в «АМІК Україна». В компанії додали, що при виборі зерен основним завданням було – підібрати сорт та обсмаження зерен, яке подобатиметься всім клієнтам.

Перспективи зростання

Вважається, що найбільше кави п’ють у регіонах із прохолодним кліматом, тобто на півночі Європи і, зокрема, у Скандинавії. У центральній Європі холодний період досить довгий, що сприяє продажам гарячих напоїв. І в Україні, і в Польщі попит на каву високий, але водночас ринки показують перспективи для зростання обсягів споживання.

Обсяг ринку кави в Польщі продовжує зростати і наразі оцінюється приблизно у 7 млрд злотих, розповіли НафтоРинку в AMIC Polska. З них понад 4 млрд злотих витрачають на каву, яку споживають вдома, а приблизно 3 млрд злотих – поза домом. Протягом останніх трьох років кількість поляків, які п'ють каву не вдома, стабільно збільшувалась. Причому, згідно з опитуваннями, 30% поляків, які мають звичку пити каву не вдома, обирають автозаправні станції. «Чому люди обирають заправки як місце для кави? Це зручне місце, хороша якість кавомашин та кавових зерен і, звичайно, ціна, яка трохи нижча, ніж у кав'ярнях», – зазначили в AMIC Polska.

Загалом за останні 10 років споживання кави у Польщі зросло на 80%, розповідають в AMIC Polska, додаючи, що кожен поляк в середньому споживає 3 кг кави на рік. Польська мережа AMIC продає близько 20 тонн кави на рік, повідомили НР в компанії. Згідно з даними POPiHN, станом на кінець 2022 року її мережа налічувала 117 АЗС. «Середній продаж кавових горняток на ринку АЗС становить близько 50 горняток на день», – коментує AMIC Polska. Частка кавових напоїв становить 95% від загального обсягу продажів гарячих напоїв. Решта припадає на чай та гарячий шоколад, додали в компанії.

Повномасштабне російське військове вторгнення на територію України призвело до певного зменшення попиту. Одні люди виїхали за кордон, інші – опинилися в складному фінансовому становищі. Однак попит на каву в Україні все одно залишається високим. В «АМІК Україна» кажуть, що наразі продають на своїх АЗС понад 4 млн чашок кави на рік, а це майже 40 тонн кавового зерна – вдвічі більше, ніж на польському ринку. Втім, компанія має в Україні більше АЗС. Зараз під брендом AMIC в Україні працює приблизно 200 заправок. Співвласник AMIC Energy Management Гюнтер Маєр раніше розповідав, що до повномасштабного вторгнення компанія керувала в Україні 227 АЗС, але деякі були зруйновані, а майже 20 заправок опинилися на тимчасово окупованих територіях. Каву можна придбати на всіх АЗК під брендом AMIC Energy – як в Україні, так і у Польщі.

Молочні країни

У клієнтів в Україні і Польщі є спільна риса – вони люблять пити каву з молоком. 68% поляків надають перевагу «білій» каві, зазначають в AMIC Polska. Водночас майже 65% поляків не додають до кави цукру, збитих вершків або сиропів. В останні роки зростає популярність альтернативного молока – вівсяного, соєвого тощо, додають в компанії. Найчастіше каву не вдома поляки п'ють під час шопінгу (21,7%) та під час подорожей (21,2%).

На українських заправках AMIC Energy найпопулярнішим кавовим напоєм є американо з молоком, розповіли в «АМІК Україна». Цей напій обирають 37% клієнтів, тоді як лате – 9%, капучино – 9%. Ще 2% продажів припадає на сезонні напої – охолоджену каву з молоком (капучино та лате). Отже, більшість продажів приходяться на «білу» каву. Водночас американо купують 28% клієнтів, еспресо та еспресо макіато – загалом 11%.

В цілому на українських АЗС AMIC Energy 94% продажу всіх гарячих напоїв припадає на каву.

Полякам подобається мати широкий вибір кавових напоїв. На АЗС AMIC Polska в асортименті – 8 найменувань. Окрім класичних еспресо, американо, капучино і лате, клієнтам пропонують кортадо (іспанський напій, що готується з еспресо і гарячого молока в пропорціях 1:1), флет-вайт (подвійний еспресо і молоко в пропорції приблизно 1:2), а також мока (напій на 2/3 складається з молока, в яке додали гарячий шоколад і еспресо).

В цілому на польських АЗС AMIC Energy на каву з молоком припадає 80% продажів кавових напоїв, і лише 20% – на «чорну» каву.

Хоча в цілому поляки надають перевагу кавовим напоям без спеціальних добавок, на АЗС AMIC Energy у Польщі можна знайти сиропи, і вони мають певний попит. «Наразі ми використовуємо два види сиропів: ванільний та карамельний (бренд Teisseire) і пропонуємо їх безкоштовно. Іноді ми використовуємо сиропи для приготування сезонних напоїв – різдвяної кави з пряниковим сиропом або з гарбузовим сиропом до Хелловіну», – розповіли в AMIC Polska. В компанії додали, що 20% від загальних продажів кави припадає на напої з сиропами. На українських АЗС AMIC Energy також можна випити кави з сиропами: шоколадним, зі смаком солоної карамелі або лаванди.

Що стосується місткості, то клієнти AMIC Energy і в Україні, і в Польщі надають перевагу каву в горнятках середнього розміру. В українській компанії зазначили, що 69% клієнтів купують кавові напої в стаканчику М, 21% – обирають розмір L, а решта (10%) – беруть каву в маленьких горнятках S. Фірмові одноразові горнятка компанії постачає український виробник «Маяк-кап».

Драйвер продажів

Безсумнівно, кава є рушієм продажів супутніх товарів на АЗК, зокрема в сегменті фастфуду. «На каву та кавові напої припадає половина реалізації всього фаст-фуду на АЗК АМІС Energy. В Україні споживають чимало кави у різний час доби», – розповіли в «АМІК Україна». Водночас на польських заправках компанії частка кавових напоїв становить приблизно 20% від реалізації фастфуду.

В Shell, яка представлена в багатьох країнах, раніше розповідали НафтоРинку, що Україна має найвищий показник конверсії проданої кави до паливних транзакцій серед країн Центральної та Східної Європи. В «АМІК Україна» зазначили, що майже 50% клієнтів її АЗК купують каву.

Кавомашини

Як і більшість провідних мереж АЗС у світі, АМІС Energy надає перевагу продажам кави без залучення до приготування напою оператора. Це значно зменшує навантаження на персонал, а також допомагає уникати довгих черг.

«Кавомашини розміщуються лише у зоні самообслуговування. На АЗС встановлюємо тільки нові апарати, наразі це 217 апаратів WMF та Schaerer», – розповіли в «АМІК Україна».

На польських заправках AMIC Energy також продають каву в режимі самообслуговування, тож клієнти повинні готувати самостійно усі напої, включаючи сезонні. «Ми даємо їм інструкції, як їх готувати», – кажуть в AMIC Polska, зазначаючи, що влітку додають до асортименту каву з льодом.

Поки що у Польщі компанія використовує два типи повністю автоматичних машин: Franke A600 та Thermoplan BW4C у пропорції 50х50. «На більшості наших АЗК стоїть одна кавомашина, і всі вони є нашими власними, – розповідають в AMIC Polska. – На деяких АЗК, де трафік – більший, ми використовуємо два кавові автомати».

Наразі компанія обирає марку та постачальника нових кавомашин, а також цього року планує оголосити тендер на нову суміш кавових зерен, повідомили НафтоРинку в AMIC Polska. «Ми запросимо багатьох виробників зробити нам пропозицію, в тому числі австрійську Julius Meinl, яка доступна в Польщі, але ще не дуже відома», – сказали в компанії.

Український AMIC оцінював можливість продажу кави бренду Julius Meinl на АЗС мережі, та на той момент споживач не був готовий для прийняття більш вартісної лінійки кави. Обговорення цього питання планується після Перемоги України. «Зараз пріоритетом компанії є забезпечення стабільності товару та послуг на АЗС», – заявили в «АМІК Україна».

Благодійність

Кава допомагає об’єднати українців. З 1 грудня 2022 року мережа АЗС AMIC Energy в Україні запустила благодійну акцію «Незламна кава», в рамках якої 2 гривні з кожного проданого гарячого напою компанія перерахує на відбудову Херсонської, Запорізької, Луганської та Донецької областей.

«Ідея допомоги відбудови України виникла паралельно, в процесі прийняття акціонерами компанії рішення подати до ЄСПЛ позов до росії за її руйнівну агресію проти України. Тому що акціонери Amic Energy переконані, що у 21 сторіччі насильство, розруха та ворожі дії проти незалежної та демократичної країни не можуть бути скоєні безкарно», – кажуть в AMIC Energy. Акціонери компанії приємно вражені, що її приклад надихнув інші мережі АЗС на запуск подібних ініціатив на підтримку України, задавши тренд серед гравців паливного ринку.

Як розповіли в AMIC Energy, за період з 1 грудня 2022 року до 31 липня 2023 року підприємство в рамках акції «Незламна кава» акумулювало на відбудову зруйнованих агресором соціально значимих об'єктів понад 5,5 млн грн. В компанії зазначили, що продовжили строки благодійної ініціативи до 30 листопада 2023 року й очікують сукупно пожертвувати на відбудову України не менше 10 млн грн.