Від планів до реальності: як компанія AMIC Energy в Україні впоралася з кризою пального.

2022-12-28

Вирішення кадрових проблем, щоденне прогнозування і недоторкані запаси – що робить AMIC Energy, щоб запобігти новому дефіциту?

Україна 24 лютого втратила не лише спокій та мир, але й, за даними Мінекономіки, 97% зовнішніх поставок ринку нафтопродуктів. Руйнування інфраструктури паливного ринку – НПЗ, нафтобаз, значної частини АЗС – стало новим випробуванням країни під час повномасштабного вторгнення агресора.

Російські війська в березні прицільно били ракетами по нафтобазах. Було знищено або пошкоджено нафтобази на Київщині, Львівщині, Волині, Рівненщині, Полтавщині, Дніпропетровщині та Одещині. Таким чином ворог намагався спричинити дефіцит пального, знищивши понад 20 нафтобаз, розташованих на території країни. Внаслідок ракетних ударів зруйновано інфраструктуру Кременчуцького нафтопереробного заводу – найбільшого підприємства з виробництва нафтопродуктів в Україні, яке забезпечувало понад третину всього українського ринку палива та було одним із основних постачальників нафтопродуктів.

Mind поспілкувався з генеральним директором «АМІК Україна» Аудрисом Стропусом та з’ясував, які компанія AMIC Energy в Україні мала виклики, як їх було подолано та які в неї плани на майбутнє.

Ноу-хау AMIC Energy: гнучке адміністрування, клієнтоорієнтованість та передбачливість

На початку лютого 2022 року в експлуатації «АМІК Україна» було 227 АЗС, три нафтобази та ТЗК у міжнародних аеропортах Одеса, Бориспіль, Харків. У 2022 році не планували купувати нові АЗС, але збиралися провести повну реконструкцію станцій у Ворзелі та Димерці – створити комфортні сучасні комплекси замість старих АЗС. Також компанія бачила потенціал розвитку авіасегменту і придивлялася до придбання нових паливозаправників для міжнародних аеропортів, щоб збільшити швидкість і кількість заправок літаків. Повну реконструкцію довелося відкласти, хоча навіть зараз компанія не припинила капіталовкладення в розвиток магазинів на АЗС і створення там робочих місць.

Натомість довелося зайнятися швидкою адаптацією до нових реалій. Насамперед – змінами в адмініструванні бізнес-процесів.

«Прийшло розуміння, що без делегування повноважень керівникам на місцях ми не зможемо вистояти – дуже часто рішення треба було ухвалювати одноосібно і миттєво, – говорить Аудрис Стропус. – На колегіальне прийняття рішень не було часу. Нова реальність не витримувала колишніх довгих обговорень. Ми повинні були вижити, щоб перемогти».

Проте криза продемонструвала, що створена система управління виявилася достатньо гнучкою, щоб швидко адаптуватися до непередбачуваних обставин.

Завдяки цьому компанія могла не відволікатися на процеси, а оперативно приймати навіть нестандартні рішення, максимально намагаючись задовольнити потреби клієнтів у пальному, продуктах харчування, воді та навіть в теплі та електроенергії. «Саме АЗС від перших днів повномасштабного вторгнення і до сьогодні залишаються місцями прихистку для багатьох українців, які знаходять тут усе необхідне і навіть можуть залишитися на станції, якщо їх застала там комендантська година, – розповів генеральний директор «АМІК Україна». – Співробітники AMIC постійно йдуть назустріч клієнтам у складних ситуаціях».

Прикладів цього – безліч. Персонал з розумінням сприймав всі труднощі в період паливної кризи, намагався пояснювати клієнтам необхідність та важливість забезпечити нафтопродуктами усіх охочих, хоч і в обмеженому обсязі. Щоб в період паливної кризи не формувався чорний ринок пального, на певний проміжок часу на АЗС AMIC Energy в Україні було заборонено реалізовувати паливо в каністри, бочки та іншу тару, що дозволяло б перепродувати нафтопродукти далі.

Крім того, на період ажіотажного попиту компанія збільшила кількість операторів служби підтримки, щоб швидко організувати зворотній зв'язок з клієнтом.

Як і більшість українських компаній, AMIC зіткнувся з кадровою проблемою. «В перші ж дні ми розуміли, що першочергово маємо забезпечити безпеку наших співробітників і зберегти усі робочі місця, – розповідає Аудрис Стропус. – І хоча бували періоди, коли до 55% АЗС мережі не працювали, ми в обов’язковому порядку сплачували усім заробітну плату». Найскладніше було забезпечити фізичну присутність персоналу на АЗС. Коли працівники не могли дістатися до робочого місця через відсутність громадського транспорту, компанія організовувала транспортування персоналу до АЗС і назад.

У деяких регіонах майже всі працівники евакуювалися в більш безпечні місця і це унеможливлювало роботу АЗС. Тому працівники офісу та регіональні менеджери, які залишалися на місцях, в буквальному сенсі працювали на АЗС та виконували функції лінійного персоналу: відпускали пальне екстреним службам і військовим підрозділам, обслуговували клієнтів.


Навесні, щоб складності з пальним не стали для країни гуманітарною катастрофою, компанія створила на АЗС окрему систему заправки для перевізників – логістичних компаній та обов’язковий резерв дизельного пального. Адже саме від його наявності на той момент залежали:

  • доставка життєво важливих товарів для армії та цивільних,
  • виконання своїх обов’язків представниками критичної інфраструктури (пожежними частинами, лікарнями та швидкими допомогами, військовими адміністраціями, хлібзаводами та іншими),
  • посівна кампанія.

Не просто обов’язок: зарплатня воїнам, допомога ЗСУ та «незламна кава» для деокупованих півдня та сходу

Попри згадані збитки та проблеми, AMIC Energy з перших днів війни підтримує Збройні сили України. За цей час компанія передала предмети індивідуального захисту, транспортні засоби та пальне біля 200 отримувачам: підрозділам Збройних сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, місцевим адміністраціям, патрульній поліції, швидким допомогам тощо.

Підприємство на благодійній основі підтримує 242 Окремий батальйон територіальної оборони ЗСУ та інші військові підрозділи, де служать співробітники компанії. За час війни на потреби батальйону було направлено: 4 квадрокоптери, 12 тепловізорів, 12 біноклів, 10 блоків багатоканальних зарядних пристроїв Bandera Power 225 S, 12 захищених планшетів, 4 телевізори, 10 точок доступу Wi-Fi, 150 газових обігрівачів ,більше ніж 150 одиниць зимового одягу та взуття, апаратний комплекс придушення каналів управління БПЛА ANTIDRON KVSG 6+. Підприємство продовжує виплачувати середній заробіток кожному мобілізованому співробітнику, незважаючи на те, що з 19 липня 2022 року держава звільнила роботодавців від обов’язку виплати заробітної плати мобілізованим співробітникам.

Наразі підприємство повністю забезпечує паливом благодійну організацію «Разом для України», яка доставляє вантажі для ЗСУ на лінію фронту.

А ще з 1 грудня 2022 року ПІІ «АМІК Україна» запустила благодійну акцію «Незламна кава»: дві гривні з кожної склянки напою підприємство перераховує на відбудову Херсонської, Запорізької, Луганської та Донецької областей. Кожен з відвідувачів АЗС може не тільки зігрітися, а ще й долучитися до відбудови країни, смакуючи неперевершену каву на АЗС Amic Energy.

Інші компанії Групи AMIC Energy також активно долучилися до надання благодійної допомоги Україні. Зокрема, польська компанія групи – AMIC Polska, рішуче засуджуючи агресивну війну росії проти України, організувала низку благодійних заходів для збору коштів для допомоги українцям. Наприклад, у межах Клубу водіїв (споживачів, які мають відповідну картку AMIC Polska) польська компанія запровадила добровільну конвертацію накопичених за програмою лояльності балів у злоті для передачі у фонди благодійної допомоги, при цьому компанія подвоювала внески за власний рахунок. Разом із місцевим мобільним оператором Т-Mobile PL компанія AMIC Polska влаштувала акцію з реалізації стартових пакетів Heyah у мережі АЗС за 1 гривню.

Окрім цього, AMIC Polska безоплатно заправляла на своїх АЗС гуманітарний транспорт та автобуси з біженцями, поставляла пальне благодійній організації TIRy Caritas, яка щоденно перевозила гуманітарну допомогу на польсько-український кордон. Компанія також безоплатно надала для біженців речі першої необхідності, фінансову підтримку працівникам ПІІ «АМІК Україна» та їх сім'ям, допомогла з підготовкою житла для людей, яким вдалося дістатися кордону.

Про загрози і плани на майбутнє

Головною загрозою на АМІК вважають ризик обстрілів збутових об’єктів агресором. Усе інше – не загрози, а виклики, які можна подолати. «Українці мають унікальну здатність пристосовуватися до найбільш непередбачуваних ситуацій і знаходити нестандартні рішення для будь-якого питання, – говорить Аудрис Стропус. – Українськими відвагою, витримкою та оптимізмом можна тільки пишатися».

За словами генерального директора «АМІК Україна», сьогодні компанія намагається диверсифікувати поставки пального, проводячи переговори з постачальниками різних країн і намагаючись досягти незалежності, яка дає можливість бути гнучкими та впевненість у завтрашньому дні.

«Ми щоденно моніторимо світові ринки, аналізуємо події та з огляду на це ухвалюємо рішення щодо збільшення залишків пального, наше завдання – не допустити більше такого дефіциту, який ми вже пережили навесні цього року», – підсумовує Аудрис Стропус.

На сьогоднішній день підприємство має запаси палива на 21 день роботи, щоб забезпечити потреби клієнтів за можливих форс-мажорних обставин. Робота з постачальниками та транспортними компаніями проводиться щоденно без винятків, навіть у вихідні та святкові дні.

Це – першочергове сьогодні завдання. Щодо післявоєнних планів, тут для компанії головне – швидко розпочати відновлення всього, що було зруйновано агресором: резервуарного парку на нафтобазі Бородянка, станцій AMIC Energy в Херсоні та біля Антонівського мосту, які першими потрапили під обстріл і були зруйновані, коли російські танки перетинали міст через Дніпро, АЗС у смт. Рогані Харківської області та інших об'єктів – усіх, які опинитися на територіях, куди дісталася росія.

«Ми до кінця не знаємо стан усіх наших активів, які наразі ще перебувають під тимчасовою окупацією. Але як би не було зараз, після деокупації та перемоги України ми неодмінно займемося відновленням усіх своїх об'єктів», – говорить Аудрис Стропус.

І хоч наразі говорити про стратегії складно, важливим своїм завданням компанія вважає оперативне забезпечення АЗС не тільки пальним, але і теплом, водою, світлом. «Зараз ми – на етапі цифровізації більшості операційних процесів, намагаємося пришвидшити обслуговування клієнтів на наших АЗС», – резюмує генеральний директор ПІІ «АМІК Україна» Аудрис Стропус.

Посилання на інтервь’ю в Mind.